Της Liz Ryan
Όλοι ξέρουμε –ή θα έπρεπε να ξέρουμε– τις
ατάκες των καλών μάνατζερ: «Μπράβο, έκανες καλή δουλειά», «Ενημέρωσέ με αν
συναντήσεις κάποιο εμπόδιο και θα προσπαθήσω να σε διευκολύνω», και «Τον
τελευταίο καιρό πνίγεσαι στη δουλειά, γιατί δεν φεύγεις νωρίτερα την Παρασκευή;»
Οι κακοί διευθυντές δεν λένε τέτοια
πράγματα. Τα ενθαρρυντικά, εμψυχωτικά λόγια που βασίζονται στην εμπιστοσύνη και
στην κατανόηση είναι ένας άγνωστος κόσμος γι’ αυτούς. Συγκεντρώσαμε τα 10
χειρότερα, πιο μισητά πράγματα που μπορεί να πει ένας διευθυντής. Σας θυμίζουν
κάτι;
1. Αν δεν σου
αρέσει η δουλειά, θα βρω κάποιον που να του αρέσει.
Οι καλοί ηγέτες κατανοούν ότι η οικονομική
συναλλαγή που προσδιορίζει τη σχέση μεταξύ εργοδότη και εργαζόμενου (δηλαδή το
γεγονός ότι ο εργοδότης σας σάς πληρώνει προκειμένου εσείς να παράγετε έργο με
τον σωματικό ή/και τον πνευματικό σας ιδρώτα), είναι ο λιγότερο σημαντικός
παράγοντας της επαγγελματικής σας σχέσης. Οι καλοί μάνατζερ αντιλαμβάνονται ότι
για να προσλάβουν και να κρατήσουν αξιόλογους εργαζόμενους πρέπει να αφήσουν
στην άκρη το οικονομικό και να δώσουν περιθώρια στο προσωπικό να οικειοποιηθεί
τη δουλειά του. Από την άλλη πλευρά, ένας όχι και τόσο καλός μάνατζερ αρέσκεται
να υπενθυμίζει επιμελώς στους υφισταμένους του ότι το παν είναι η συναλλαγή («Δουλεύεις
για μένα») και ότι δεν είναι αναντικατάστατοι –ή μάλλον ότι είναι εύκολα
αντικαταστάσιμοι, αν απογοητεύσουν το σούπερ αφεντικό τους.
2. Δεν σε
πληρώνω για να σκέφτεσαι.
Έτσι αντιδρά ένας ανεπαρκής διευθυντής
όταν ένας εργαζόμενος τού προτείνει κάτι που τον φέρνει σε δύσκολη θέση. Μπορεί
η πρόταση αυτή να του φαίνεται απειλητική, ή να μη θέλει να ξοδέψει μερικά
εγκεφαλικά κύτταρα παραπάνω για να την υλοποιήσει. Όπως και να έχει, το «Δεν σε
πληρώνω για να σκέφτεσαι» μεταφράζεται ως «Κάνε ακριβώς αυτό που σου λέω και
τίποτα περισσότερο». Οι μάνατζερ που λένε τέτοια πράγματα δεν έχουν καμιά
δουλειά να διοικούν.
3. Εν ώρα
εργασίας απαγορεύεται το Facebook/twitter/κτλ.
Οι σοβαροί μάνατζερ έχουν καταλάβει προ
πολλού ότι η έννοια «ωράριο εργασίας» δεν υφίσταται. Τουλάχιστον όχι για όσους
παράγουν νέα γνώση. Αυτοί ζουν, κοιμούνται και τρώνε με τη δουλειά στο μυαλό
τους. Το ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο συνεχίζει να γεμίζει και μετά τις πέντε
το απόγευμα. Η δουλειά τους δεν τελειώνει ποτέ. Περνούν ένα μεγάλο μέρος της
ημέρας στο γραφείο και όταν επιστρέφουν στο σπίτι προσπαθούν να χωρέσουν τη ζωή
τους στον υπόλοιπο χρόνο που τους απομένει. Αν έχουν ανάγκη από ένα διάλειμμα
την ώρα της δουλειάς για να ξεθολώσουν, πρέπει να μπορούν να μπουν στο
PeopleofWalmart.com ή στο Failblog.org χωρίς να φοβούνται ότι θα
προκαλέσουν τη μήνη του αφεντικού. Δεν είμαστε ρομπότ.
4. Θα λάβω το
αίτημά σου σοβαρά υπόψη μου.
Μερικά πράγματα δεν λέγονται ποτέ. Μόνο
στο γραφείο και μόνο όταν ο συνομιλητής μας θέλει να καταλάβουμε ότι μας
δουλεύει. «Θα λάβω το αίτημά σου σοβαρά υπόψη μου» ερμηνεύεται ως «Άσε με ήσυχο
και μην με ξαναενοχλήσεις γι’ αυτό το θέμα», ή «Δεν έχω κανένα σκοπό να κάνω
αυτό που μου ζήτησες και θέλω να ξέρεις πόσο αδιαφορώ για τη γνώμη σου».
5. Ποιος σου
είπε να το κάνεις αυτό;
Ο αδελφός μου εργαζόταν σε μια κορυφαία
εταιρεία τεχνολογίας. Μια μέρα, μαζί με τους συναδέλφους του από το Τμήμα
Διασφάλισης Ποιότητας Λογισμικού, κανόνισαν να συναντηθούν στην εταιρεία στις 6
το πρωί, πριν από ένα επαγγελματικό ταξίδι, προκειμένου να συζητήσουν τα σχέδιά
τους. Ξαφνικά η πόρτα της αίθουσας συσκέψεων άνοιξε και εμφανίστηκε ο
διευθυντής. «Ποιος σας έδωσε την άδεια να συγκαλέσετε τη σύσκεψη;» ρώτησε.
«Μόνο ένας ιεραρχικά ανώτερος έχει αυτό το δικαίωμα». Μερικούς μήνες μετά ο
αδελφός μου βρήκε αλλού δουλειά και έφυγε. Καλά θα κάνετε να αποφεύγετε τους
ανθρώπους που έχουν εμμονή με την ιεραρχία, ιδίως όταν έχουν την εξουσία να
βλάψουν την καριέρα σας.
6. Παράτα τα
όλα και ΚΑΝΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΟΥ ΖΗΤΗΣΑ ΤΩΡΑ!
Σε οποιονδήποτε μπορεί να τύχει κάτι
έκτακτο που θα παραγκωνίσει όλα τα άλλα, όμως οι καλοί διευθυντές δεν
καταφεύγουν σε αυτήν τη λύση παρά μόνο σποραδικά και αν πρόκειται για
πραγματική ανάγκη. Οι κακοί διευθυντές την παραπάνω ατάκα την έχουν κάνει
καραμέλα και ποτέ δεν θυμούνται τα υπόλοιπα εξίσου κρίσιμα καθήκοντα που σας
είπαν να φέρετε εις πέρας παρατώντας οτιδήποτε άλλο κάνατε. Αν ο προϊστάμενός
σας ανήκει σε αυτήν την κατηγορία, απαντήστε του ως εξής: «Βεβαίως, μόνο που το
τάδε [αυτό που σας διέταξε χτες να παρατήσετε τα πάντα για να κάνετε] θα
μεταφερθεί για την επόμενη Πέμπτη. Σας βολεύει αυτό;»
7. Δεν θέλω
προβλήματα, θέλω λύσεις.
Αυτή η ατάκα έγινε της μόδας όταν οι
εργοδότες άρχισαν να συνειδητοποιούν ότι πολύ συχνά οι εργαζόμενοι μπορούσαν να
λύσουν μόνοι τους τα καθημερινά προβλήματα που ανέκυπταν, χωρίς να πρέπει να
προστρέξουν στους ανώτερους για βοήθεια. Αυτό είναι θετικό. Το
πρόβλημα είναι ότι πολλοί μάνατζερ νομίζουν ότι «Δεν θέλω προβλήματα, θέλω
λύσεις» σημαίνει «Σταμάτα να παραπονιέσαι και βγαλ’ τα πέρα μόνος σου». Στην
πραγματικότητα οι διαδικασίες και οι οργανισμοί γίνονται όλο και πιο περίπλοκοι
και όταν ένα στέλεχος αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα δεν έχει απαραίτητα την
κατάλληλη ενημέρωση για να το λύσει. Εκεί μπαίνει ο προϊστάμενος, ο οποίος
μπορεί να βοηθήσει. Όσοι λένε «Θέλω λύσεις» κατά βάθος εννοούν «Σταμάτα να μου
λες πράγματα που δεν θέλω να ακούσω». Οι άνθρωποι αυτοί θα μειώσουν το
προσδόκιμο ζωής σας.
8. Το πρόβλημά
σου είναι προσωπικό.
Ένα από τα χειρότερα περιστατικά που μου
έτυχαν όταν ήμουν επικεφαλής Ανθρώπινου Δυναμικού είχε να κάνει με μια
εργαζόμενη που παρεκτράπηκε σε ένα επαγγελματικό ταξίδι στο Λας Βέγκας, σε μια
εκδήλωση ενός πελάτη. Η υπάλληλος είχε καταναλώσει υπερβολική ποσότητα αλκοόλ
και εμφανίστηκε στο δωμάτιο που μοιραζόταν με μια άλλη συνάδελφο, συνοδεία ενός
εξίσου μεθυσμένου άνδρα τον οποίο είχε μόλις γνωρίσει. Όταν η συνάδελφος
διαμαρτυρήθηκε και της ζήτησε να τον διώξει, εκείνη, ακόμα μεθυσμένη, αρνήθηκε
και το όλο θέμα κατέληξε σε καβγά. Μόλις οι δύο συνάδελφοι επέστρεψαν από το
ταξίδι, έτρεξα στο γραφείο του διευθυντή τους για να δούμε πώς θα
αντιμετωπίσουμε την κατάσταση. «Δεν είναι τίποτα», μου απάντησε, «είπα στις δύο
γυναίκες να το λύσουν μεταξύ τους». Η μόνη απάντηση που πήρα, όταν
διαμαρτυρήθηκα, ήταν η εξής: «Αυτό που έγινε μπορεί να τις βοηθήσει να μάθουν
πώς να συνεργάζονται αρμονικά στα πλαίσια μιας ομάδας. Τους ζήτησα να βγουν για
φαγητό και να το συζητήσουν». Αυτή η έξοδος δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, γιατί
απέλυσα την αχαλίνωτη υπάλληλο την ίδια ημέρα. Αν ένας διευθυντής δεν μπορεί να
διακρίνει ποια συμπεριφορά είναι απαράδεκτη και να πάρει τα κατάλληλα μέτρα,
τότε υπάρχει πρόβλημα.
9. Θέλω να σου
κάνω μερικές παρατηρήσεις και δεν είμαι ο μόνος που έχει πρόβλημα.
Οι καλοί μάνατζερ ασκούν κριτική στους
υφισταμένους τους μόνο όταν χρειάζεται πραγματικά και φροντίζουν να τονίζουν τα
θετικά τους στοιχεία για να τους εμψυχώσουν. Οι κακοί μάνατζερ δεν γνωρίζουν τι
θα πει έπαινος και δεν τσιγκουνεύονται τις παρατηρήσεις. Οι πραγματικά κακοί,
βέβαια, επιδεικνύουν όλη τους την κακοήθεια προσθέτοντας ότι «όλοι έχουν την
ίδια γνώμη για σένα». Σύντομα αισθάνεσαι ότι δεν μπορείς να εμπιστευτείς
κανέναν και ότι όλοι σε μισούν –μέχρι κάποιος συνάδελφος να σου εξομολογηθεί
ότι ο διευθυντής σας του είπε ακριβώς το ίδιο πράγμα. Ένας πραγματικός ηγέτης
δεν προσπαθεί να κρυφτεί πίσω από αδιευκρίνιστες πηγές που τάχα συμφωνούν μαζί
του και δεν μεταφέρει ανώνυμα κακοήθη σχόλια που μόνο ως πισω-μαχαιρώματα
μπορούν να εκληφθούν.
10. Τη σήμερον
ημέρα και μόνο που έχεις δουλειά είσαι τυχερός.
Το αστείο της υπόθεσης είναι ότι ο
διευθυντής που δεν διστάζει να εξάρει την τύχη σου δεν συνειδητοποιεί ότι ο
ίδιος είναι εξίσου τυχερός με εσένα. «Και μόνο που έχεις δουλειά είσαι τυχερός»
μεταφράζεται ως «Δεν το πιστεύω ότι έχεις καταφέρει να παραμείνεις στο κυρίαρχο
ποσοστό του πληθυσμού που εργάζεται». Εκτός από τεράστια προσβολή, μια τέτοια
δήλωση φανερώνει την ανεπάρκεια του ίδιου του διευθυντή. Οι άνθρωποι που ζουν
υπό το καθεστώς φόβου δύσκολα μπορούν να αντιληφθούν την αξία τους αλλά και την
αξία των άλλων.
Η Liz Ryan είναι ειδική σε ζητήματα
εργασίας και πρώην εκτελεστικό στέλεχος HR της Fortune 500.
ΠΗΓΗ: www.capital.gr/businessweek-online
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου